preview_bcd16093 - page 5

5
SPAIN IN MY HEART
SPANIEN IM HERZEN
ESPAÑA EN EL CORAZÓN
Fall auf vorhandene Nachdichtungen zurückge-
griffen werden konnte, sind die entsprechenden
Autoren verzeichnet. Bei allen anderen Texten
handelt es sich um Interlinearübersetzungen.
Eine DVD mit der Filmdokumentation '300 Juden
gegen Franco' komplettiert unsere Edition.
Die historische Analyse des Spanischen Bür-
gerkriegs ist kein Gegenstand dieser Tondoku-
mentation, sie würde deren Rahmen bei weitem
sprengen. Wir beschränken uns daher auf eine
detaillierte Chronik der politischen und militäri-
schen Ereignisse, sie findet sich zu Beginn des Be-
gleitbuchs. Zwischen den Kommentaren zu den
einzelnen Liedern stehen – als ergänzende Lek-
türe – Auszüge aus zeitgenössischen, zwischen
1936 und 1939 entstandenen literarischen Spa-
nienreportagen von Willi Bredel, Ilja Ehrenburg,
Ernest Hemingway, Alfred Kantorowicz, Arthur
Koestler, Ludwig Renn und Erich Weinert.
Der Dank des Herausgebers gilt den folgen-
den Personen: Richard Weize von B
EAR
F
AMILY
R
E
-
CORDS
für engagierte Begleitung des Projekts vom
ersten Tag an, Dr. Christof Kugler (Frankfurt am
Main) für die Bereitstellung von Buch- und Bild-
material aus seinem umfangreichen Archiv Spa-
nischer Bürgerkrieg, Klaus-Jürgen Hohn (Nürn-
berg, jetzt Havanna/Kuba) für die Überlassung
diverser Tonträger (Schellackplatten, LPs und
CDs) sowie anderem Material aus seiner Spanien-
Sammlung, Bernd Meyer-Rähnitz (Dresden),
Larry Lustig (Chelmsford, UK) und Tomas Hol-
länder (Hattingen) für die Bereitstellung von
Schellackplatten, sowie Karl-Heinz Ocasek
(Kleinmachnow), der ebenfalls Material aus sei-
ner Sammlung beisteuerte. Ein besonderer Dank
gebührt Stanley Hanks (Montaut de Villereal)
und Mercedes Alvarez Moreno (Berlin) für ihre
Arbeit an den Übersetzungen.
Ohne die Genannten wäre vorliegende Edi-
tion nicht zu realisieren gewesen.
Jürgen Schebera
Berlin, Frühjahr 2014
“How could we ever
forget that country…”
S O N G S F R O M
T H E S P A N I S H
C I V I L W A R
"Optimism is not a superficial way of seeing things.
Rather, it is that human energy that enables us
to go on fighting in situations where we are
simultaneously confronted with despair and hope.“
Carlos Palacio
Even 75 years after the outbreak of the Span-
ish Civil War – regarded by some historians as
the first battlefront of World War II – general in-
terest in those historical events remains unbro-
ken. A bibliography of secondary literature from
the year 2000 to the present would already con-
tain an immense number of historical studies and
surveys. Where does this ongoing fascination
come from? For historians, the answer to our
question can be found in a statement by Profes-
sor Walther L. Bernecker, the German doyen in
this field. In 2005 he wrote:
"To this day, the
Spanish Civil War from 1936 to 1939 is one of the
central topics of recent Spanish history. In spite of
the immense amount of literature available, the
subject must still be regarded as unfinished. And
above all it requires analyses addressing aspects of
political diplomacy, social economy, weapon tech-
nology and military strategy."
Interest in the Spanish Civil War extends far
beyond academic history, and that is where the
fine arts come into play. A large number of well-
known (and lesser known) authors, journalists,
musicians and film makers from Europe and
overseas came into the country, and from 1936
on they started documenting the Spanish Civil
War in outstanding works of art, as did many of
their Spanish colleagues. Most of those artworks
have not lost any of their impact. Each genera-
tion discovers them anew – from Pablo Picasso’s
painting 'Guernica' to Ernest Hemingway’s novel
'For Whom The Bell Tolls' to the songs by Ernst
Busch and Pete Seeger, to name but a few of the
large number of artistic depictions of the Span-
ish Civil War. Whether fighting in the Interna-
tional Brigades on the Republican side or
witnessing the events as a reporter, 'embedded'
art was produced here with a lasting effect, while
at the same time it helped create that myth of
Spain which leftists all over the world continue
to embrace – well knowing that this art is asso-
1,2,3,4 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,...26
Powered by FlippingBook