Presse Archiv - The Tielman Brothers Tielman On Stage - Boppin Around, Holland , Winter 18-19

TIELMAN AUF DER BÜHNE/ DIE TIELMAN-BRÜDER
Bärenfamilie, BAF 11018

Irgendwie ist es schrecklich, dass man die Grenze für die besten Neuauflagen niederländischer Musik überschreiten muss, und dann landet man automatisch bei Bear Family, die vor zwanzig Jahren ausgezeichnete Tielman Brothers CDs veröffentlicht hat. Der deutsche Wiederausstellungsriese veröffentlicht nun seine Tielman On Stage (entgegen dem, was man vom Titel no live record denken könnte) 25 cm LP auf Imperial, NL (ILPT 103) von 1961 wieder in einer limitierten Auflage von 500 Exemplaren auf transparentem weißem Vinyl, eine Platte, von der man nicht hoffen sollte, sie heute als Minze auf dem Flohmarkt zu finden, obwohl sie damals keinen Meter verkauft wurden, so wurde mir das gesagt. Die Band war in Deutschland und konnte sie in den Niederlanden nicht promoten. Bemerkenswert: Auf den Bildern steht neben Andy (Gitarre), Reggy (Gitarre), Ponthon (Bass) und Loulou (Schlagzeug) ein fünfter Tielman-Bruder, "Franky Tielman", geschrieben, aber das war überhaupt kein Tielman-Bruder, denn sein Name war Franky Luyten. Luyten konnte angeblich kaum eine Gitarre halten, aber die Band brauchte 1960 einen fünften Mann, um in Deutschland zu spielen, weil die deutschen Buchmacher anscheinend überzeugt waren, dass eine echte Band aus mindestens fünf Gruppenmitgliedern bestand, lesen wir im Buch Helden Van Toen: The Tielman Brothers En De Nederlandse Rock 'n' Roll 1957-1967 von 2017, in dem der Autor Harm Peter Smilde auch bemerkt, dass Luyten "musikalisch nie eine Nebenrolle hatte" innerhalb der Tielman Brothers, und 1964 von der Bühne verschwunden war. Vielleicht spielt er nicht einmal auf dieser Platte, die von der Bear Family als heiliger Gral für Indorock-Sammler bezeichnet wird. Ich würde es nicht so nennen, zumindest nicht in Bezug auf den Rock'n'Roll-Inhalt, denn das Preisgeheimnis ist Record Hop, 1959 ihre erste Imperial Single (vorher gab es schon ein Jahr zuvor die Single Rock Little Baby Of Mine/ You're Still The One auf dem belgischen Fernap-Label, das nicht auf dieser Platte ist), ein starkes Beispiel für wilden weißen Rock aus der Heimat. Der zweite Bonustrack ist Record Hop B-side Swing It Up, Rocker als die acht Originalsongs dieses 10-Zollers zusammen, aber immer noch kein Record Hop. Vier dieser acht anderen Lieder sind Gitarren-Instrumente, die nicht gerade wild sind, aber von einer exotischen Schönheit zeugen, die durch den schwebenden Effekt auf der Gitarre verstärkt wird, wie im Rock des 18. Jahrhunderts nach einer Sonate von Mozart (damals wurde er als Schande bezeichnet), oder in dem Song mit dem seltsamen Titel AAA, der, genau wie der instrumentale Klassiker Night Train, eine schmierige Note hat, meilenweit von The Shadows entfernt und mehr im Einklang mit dem, was die amerikanischen Gitarrenbands damals taten, auf der einen Seite und auf der anderen Seite mit dem Sound von Bands von hier wie The Jokers aus Antwerpen, etwas, das im Sound steckt, und eigentlich ein wenig im Amateurhaften. Von den gesungenen Liedern basiert das feierliche O Sole Mio auf Elvis' Version It's Now Or Never, und Pretend ist guter Rock'n' Roll, der der Leistung von Carl Mann sehr nahe kommt. Ich nehme an, dass Mann auch die Inspiration für sein eigenes Lied O Rosalie war, das viel mit Manns Mona Lisa zu tun hat, und im Instrumentalspiel April In Paris gibt es auch ein Stück Carl Mann Stakkato. Schließlich kann ich nicht vergessen, dass du eine karamellversierte Ballade bist, die eines Ballorchesters würdig ist, das auch diese schwebende Ballade enthält. Für Ihre Ohren des 21. Jahrhunderts mag das alles ein wenig baufällig klingen, aber es ist ein schöner Teil der niederländischen Musikgeschichte.
Info: www.bear-family.com.(Frantic Franky)

Boppin' Around, Holland

Winter 2018/19

 

TIELMAN ON STAGE/ THE TIELMAN BROTHERS
Bear Family, BAF 11018

Op een of ander manier is het erg dat je voor de beste heruitgaven van Nederlandse muziek over de grens moet en dan kom je automatisch uit bij Bear Family dat twintig jaar geleden al uitstekende Tielman Brothers CD’s uitbracht. De Duitse re-issue reus brengt nu hun Tielman On Stage (in tegenstelling tot wat je op basis van de titel zou denken géén live plaat) 25 cm LP op Imperial, NL (ILPT 103) uit 1961 opnieuw uit in een gelimiteerde uitgave van 500 exemplaren op doorzichtig wit vinyl, een plaat waarvan je vandaag de dag niet moet hopen ze nog als mint exemplaar op de rommelmarkt te vinden, ook al omdat ze destijds eigenlijk voor geen meter verkocht, zo heb ik mij toch laten vertellen. De band zat toen namelijk in Duitsland en kon er in Nederland geen promotie voor voeren. Opvallend: op de foto’s staat naast Andy (gitaar), Reggy (gitaar), Ponthon (bas) en Loulou (drums) een vijfde Tielman broer, “Franky Tielman”, maar dat was helemaal geen Tielman broer want hij heette Franky Luyten. Luyten kon naar verluidt amper een gitaar vasthouden maar de band had in 1960 een vijfde man nodig om in Duitsland te kunnen spelen omdat de Duitse boekers er blijkbaar van overtuigd waren dat een echte band uit minimaal vijf groepsleden bestond, lezen wij in het boek Helden Van Toen: The Tielman Brothers En De Nederlandse Rock ‘n’ Roll 1957-1967 uit 2017 waarin auteur Harm Peter Smilde voorts opmerkt dat Luyten “muzikaal nooit een dragende rol heeft gehad” binnen The Tielman Brothers, en tegen 1964 was ie van het toneel verdwenen. Wellicht speelt hij geeneens mee op deze plaat, door Bear Family de heilige graal voor Indorock-verzamelaars genoemd. Zo zou ik dit niet noemen, althans niet qua rock ‘n’ roll gehalte want het prijsbeest hier is bonus track Record Hop, in 1959 hun eerste Imperial single (daarvóór was er een jaar eerder al de single Rock Little Baby Of Mine/ You're Still The One op het Belgische Fernap label die niét op deze plaat staat), een sterk staaltje wilde white rock van eigen bodem. De tweede bonustrack is Record Hop B-kant Swing It Up, rockender dan de acht originele nummers van deze 10-inch samen maar toch nog geen Record Hop. Vier van die acht andere nummers zijn gitaar instrumentals die niet bepaald wild zijn maar wel getuigen van een exotische schoonheid die nog wordt versterkt door het zweverige effect op de gitaar, zoals in het op een sonate van Mozart gebaseerde 18th Century Rock (destijds sprak men er schande van), of in het nummer met de vreemde titel AAA dat net als de instrumentale klassieker Night Train een sleazy randje heeft, mijlenver verwijderd van The Shadows en meer aansluitend bij wat enerzijds de Amerikaanse gitaarbands toen deden en anderzijds bij de sound van bands van hier zoals The Jokers uit Antwerpen, iets wat in de klank zit, en eigenlijk ook een beetje in het amateuristische. Van de gezongen nummers is het plechtige O Sole Mio gebaseerd op Elvis’ versie It’s Now Or Never, en Pretend is brave rock ‘n’ roll die nauw aanleunt bij Carl Mann’s uitvoering. Ik neem aan dat Mann ook de inspiratie was voor het eigen nummer O Rosalie dat veel gemeen heeft met Mann’s Mona Lisa, en ook in het instrumentale April In Paris zit een stukje Carl Mann staccato. I Can’t Forget You tenslotte is een karamellenverzen ballade een balorkest waardig die ook weer dat zweverige bevat. Voor uw 21ste eeuwse oren klinkt het misschien allemaal wat krakkemikkig, maar het maakt wel mooi deel uit van de Nederlandse muziekgeschiedenis. 
Info: www.bear-family.com.(Frantic Franky)

Boppin' Around, Holland

Winter 2018/19

 

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